Generel information omkring e-cigaretter

Historien bag e-cigaretten

En elektronisk cigaret, eller e cigaret, som den kaldes i folkemunde - er en elektronisk og tobaksfri udgave af den velkendte cigaret. Ideen om at skifte tobakscigaretten ud er bestemt ikke ny, og vi skal helt tilbage til 1930, hvor den elektroniske cigaret blev omtalt i forskerjournaler. Løbende er der også blevet registreret forskning og patenter på prototyper, som alle sammen ligger forud for dét, som vi i dag kender som en e-cigaret. Der gik mange år før tanke blev til handling, og endnu længere tid før cigarettens alternativ, e-cigaretten, kom på markedet. Først i 2003 blev den første officielle og succesfulde e-cigaret indført på markedet. Det var den 52-årige farmaceut og opfinder, Hon Lik, fra Kina, der grundet tabet af hans far, som han mistede til lungecancer, satte sig for, og også lykkedes med, at opfinde det koncept som den dag i dag stadig udgør grundprincip for alle de e-cigaretter vi kender.

Ønsker du at vide mere om forskningen bag e-cigaretter, og vil du gerne se hvad der rører sig på det politiske område som for eksempel nyeste lovgivning på e-cigaretområdet, eller vil du bare gerne blive klogere på alt hvad der vedrører e-cigaretter? I så fald vil vi gerne opfordre dig til at besøge Forbrugerorganisationen Dansk E-damper Forening, DADAFO's hjemmeside, hvor du kan finde al relevant viden samlet på ét sted.

E-cigarettens funktion

Der findes efterhånden et hav af forskellige e-cigaretter. Der kan være stor forskel på fx dampmængde, udseende samt levetid for produkterne. Uanset hvilke typer af e-cigaretter der er tale om, så er grundprincipperne altid de samme når det kommer til funktion.

Coil eller brænder?

En coil, eller en brænder, er i bund og grund motoren i en e-cigaret. En coil er bygget op af metaltråd, som i de fleste tilfælde består af en legering af jern, krom og aluminium. Coilen kan, i mere sjældne tilfælde, være lavet af blandt andet nikkel, titanium eller rustfrit stål. Uanset materialet så er metaltråden stort set altid formet, så den danner en spiral. Rundt om metalspiralen, eller i midten af den, er der placeret et materiale, som kan suge e-væsken til sig. I kvalitetscoils er materialet altid bomuldsvat. Når coilen aktiveres, opvarmes metaltråden som så får e-væsken til at fordampe. Der kan være forskel på størrelse, udformning samt kvalitet af coils alt efter producent, men grundprincippet for hvad der får en coil til at producere damp, er alle ens.

Batteri eller mod?

Strømkilden en selvfølgelig vigtig, da det er den der skal sætte gang i hele processen så coilen varmes op. I alle e-cigaretter anvender man genopladelige batterier, og hvor nogle typer batterier er integreret i selve e-cigaretten, kan batterierne i andre typer e-cigaretter fjernes og lades op i en ekstern oplader. 

Tank eller væskebeholder?

De fleste nyere e-cigaretter har en tank eller en beholder, som man fylder med e-væske. Tanken omslutter typisk e-cigarettens coil, som ved hjælp af små huller i tankens nederste del får tilført vattet den mængde væske, som er nødvendig. Det er vigtigt at coilen har nok væske, så den ikke tørrer ud, men det er omvendt også vigtigt at der ikke bliver tilført for meget væske, så coilen ikke drukner og at brugeren ved inhalering får e-væske i munden. Tanke og coils opbygget således, at når produkterne behandles, påfyldes og anvendes korrekt, bør der som udgangspunkt ikke opstår problemer som fx e-væske i munden.

Påfyldning af tank

Det er forskelligt fra tank til tank, hvordan man påfylder sin e-væske. Som regel skrues toppen af tanken hvorefter e-væske fyldes i væskekammeret. Processen er relativt simpel. 

Når du påfylder din tank første gang, eller efter du har skiftet coil, er det vigtigt, at du lader e-cigaretten stå så i 10-15 minutter, så coilen kan nå at trække e-væske nok til sig, før e-cigaretten tages i brug. Dette er med til at sikre, at coilen ikke brænder af og efterlader brugeren ved udgangspunktet så man kan starte

E-væske og aroma

E-væske er den væske du fylder i din e-cigaret, og som ved opvarmning og inhalering omdannes til damp. 

E-væsker findes i mange varianter

At vælge aroma og smag til sin e-cigaret kan være lidt af en jungle, da smag er en individuel sag. For nogen kan overgangen fra røg til damp være lettere, hvis e-væsken smager af tobak- eller mentol, men efter noget tid foretrækker de fleste at skifte til andre smage, for ikke at blive mindet om smagen af tobak eller mentol, som kan minde brugerne om smagen af fx cigaretter, som jo er det de fleste gerne vil væk fra eller allerede er stoppet med. Det er vigtigt at huske, at det ikke nødvendigvis er nemt at finde lige den smag der er den helt rigtige, men at det er helt sikkert, findes den helt rigtige smag, og at selvom det kan tage noget tid, er netop det at give det tid, en vigtig faktor.

Indhold i e-væske

For at danne damp kræver det, at e-væsken indeholder en basisvæske. Basisvæsken består oftest af en blanding mellem Propylenglycol (PG) og Vegetabilsk Glycerin (VG). For mange er disse begreber ukendte, men i virkeligheden er det helt almindelig tilsætning der b.la. også findes i mange af de forbrugs- og fødevarer, vi dagligt indtager.

E-væsker er produceret med et minimum af ingredienser, og som alle er af farmaceutisk kvalitet og udelukkende tilsat naturlige smagsstoffer. VG og PG findes i alle e-væsker og er altså med til at give dampen dens fulde karakter.

Hvad er propylenglycol og vegetabilsk glycerin?

Propylenglycol (PG) er et levnedsmiddelgodkendt tilsætningsstof, som er anvendt af fødevareindustrien over hele verden. Når du køber fødevarer, vil PG stå med e-nummeret E-1520. PG er det, der binder smagen, og som også giver kraftigere smag og mere halskrads. Jo højere mængde PG e-væsken indeholder, jo mere smag har e-væsken. Dog er det vigtigt at have den rette kombination af VG og PG, sådan at forholdet mellem meget damp og kraftig smag er i balance.

Vegetabilsk glycerin (VG) er et tilsætningsstof, der er udvundet af vegetabilsk fedt - et flydende fedtstof, som typisk er udvundet af plantefrø. I fødevareindustrien har VG e-nummeret E-422. I e-væske har VG den egenskab der er med til at give fyldig damp. Jo højere VG e-væsken indeholder, jo mere damp produceres der.

At vælge nikotinstyrke

Når du vælger din e-væske, skal man tage stilling til om man ønsker at anvende nikotinholdig e-væske eller ej. Hos GEjSER (tidl. SMOKE-IT) forhandler vi nikotinstyrker på hhv. 0, 6, 12, 18 og 20 mg. udover de nævnte styrker kan man selv blande sig til andre styrker, så man forholdsvist nemt kan finde sin egen helt rigtige styrke. Ideen med e-cigaretter og e-væsker er at man gradvist kan nedtrappe nikotinstyrken så man ender ud med at være nikotinfri, og til sidst stopper helt med at dampe.

For mange nye brugere er det nødvendigt med nikotin i e-væsken så overgangen fra røg til damp bliver nemmere. Ved gradvis nedtrapning vænner kroppen sig efterhånden til at kunne undvære nikotinen, for til sidst helt at kunne undvære den.

Som begynderdamper kan det være svært at vide hvilken nikotinstyrke, der passer ens behov. Denne vejledning kan være behjælpelig:

0 mg. – Nikotinfri. Indeholder PG og VG og aroma

6 mg. – Mild nikotin. Du ryger ca. 0-10 cigaretter dagligt.

12 mg. – Moderat nikotin. Du ryger ca. 10-15 cigaretter dagligt.

18 mg. – Stærk nikotin. Du ryger ca. 20 cigaretter dagligt.

20 mg. – Meget stærk nikotin. Du ryger over 20 cigaretter dagligt

Er man til følelsen af, at det ”kradser” lidt i halsen, som man måske kender det fra tobakscigaretter, skal man vælge en e-væske med en høj koncentration af propylenglycol (PG). Er man modsat til en mildere fornemmelse, skal man vælge en e-væske med en høj koncentration af vegetabilsk glycerin (VG). Et højt indhold af VG giver i øvrigt også mere damp.

Højkvalitets tjek af e-væske

Når du handler e-væske hos GEjSER, er alle lovgivningsmæssige krav om e-cigaretter i det Europæiske Tobaksvaredirektiv opfyldt. Vores producenter benytter naturlige ingredienser i alle e-væsker.

De naturlige ingredienser giver e-væskerne den helt rigtige smag, hvad end man er til smagen af tobak, frugt, drinks, krydderi, eller noget helt andet.

Vores e-væsker produceres på laboratorier med ekstremt høje krav til renlighed, sterilitet og sikkerhed, der giver en pålidelig og ensartet kvalitet. Det avancerede produktionsudstyr måler også smagsaromaer, nikotin, VG og PG nøje op, således at e-væsken får den helt rigtige sammensætning, der passer netop dit behov.

Vores basis e-væsker kommer i 10 ml's flasker som kommer i små æsker. På æskerne er der angivet relevante informationer om den specifikke e-væske, såsom nikotinstyrke, udløbsdato samt indholdsdeklaration. Væskerne bliver produceret af producenten, Hangsen, som har stor erfaring indenfor området og som vi har et tæt samarbejde med. De kvalitetstester jævnligt og GEjSER rejser ofte til fabrikken for at inspicere produktionen, for at sikre den høje kvalitet på vores INSANO e-væsker.



Tank, brænder eller coil, kært barn – mange navne

E-cigarettens væskebeholder udgør én af de vigtigste funktioner i e-cigaretten. En væskebeholder kendes under flere navne, såsom ”tank”, ”clearomizer”, ”atomizer” eller ”cartomizer”, som alle er navne for den tank-enhed, som har med fordampning af e-væske at gøre. 

Som nybegynder kan det være svært at finde ud af, hvilken tank eller brænder man skal vælge til sin e-cigaret. Nedenfor kan man b.la. læse mere om teknikken bag væskebeholderen, og hvad de forskellige dele består af.

Hvad gør en coil?

Brænderen/coilen sidder i tanken/væskebeholderen, hvori e-væsken påfyldes. Brænderen er forsynet med en glødetråd, og er dén del, der fordamper e-væsken, og som gør den i stand til at levere den ønskede mængde damp. Glødetråden, også kaldet for coil, er spoleformet og viklet omkring vat eller en væge, som optager e-væsken og giver smagen. Når batteriet til din e-cigaret aktiveres, opvarmes coilen i tanken, hvilket gør, at e-væsken bliver omdannet til damp når man inhalerer via. mundstykket på e-cigaretten.

De fleste tanke er bygget med en udskiftelig coil, da coilen er en genstand, der bliver udsat for meget slitage. Som udgangspunkt holder coilen mellem 1-2 uger. Coilens levetid afhænger af hvor meget man damper og hvor hårdt man suger på sin e-cigaret. Derfor kan levetiden for coils også variere. De 1-2 uger er baseret på et gennemsnit, hvor e-cigaretten bliver brugt lige så ofte, som hvis man ryger 20 cigaretter om dagen.

Hvordan skifter man coil?

Udskiftning af coilen tager som regel et par minutter. Der findes ikke en decideret guide til udskiftning af coils, da de er lavet forskelligt. Dog er der en tommelfingerregel der kan bruges, når coilen skal udskiftes:

1) Coilen er som oftest monteret i bunden af tanken/væskebeholderen. Når man vender tanken på hovedet og skruer bunden af, vil coilen altså i 9 ud af 10 tilfælde sidde i det stykke, man skruer af. Den lille metalgenstand, der sidder i basen (den del man skruer af) er coilen. 

2) Fjern den udtjente coil og montér en ny, og skru bunden fast igen. Påfyld e-væske i tanken og HUSK at lade den stå og trække i minimum 10-15 minutter, så vattet bliver godt gennemvædet af e-væske.

Vedligehold

Selvom der er forskel på, hvor ofte man damper og hvor hårdt man suger når man damper, er e-cigarettens coil uanset, hvordan man vender og drejer den, en sliddel, som skal udskiftes med en ny efter noget tid. Hvor ofte den skal udskiftes varierer for de forskellige modeller og alt efter hvor ofte brænderen er i brug.

Hvad er ohm for en størrelse?

Ohm er et begreb der ofte bruges i forbindelse med e-cigaretter. Ohm i denne henseende drejer sig om den mængde af varme, som glødetråden genererer. Varmen gør at e-væsken fordampes og på den måde skabes den damp man inhalerer. Mange coils fås med forskellige Ohm-værdier, og som udgangspunkt gælder det, at en højere volt-styrke fra batteriet og en lavere Ohm-styrke fra coilen skaber begge mere varme til at fordampe e-væsken. Derfor giver lavere modstand (Ohm) mere damp, men skal også bruge et kraftigere batteri.

At finde frem til den rette Ohm-styrke er en individuel sag, hvilket ofte vil kræve at man afprøver forskellige coils for at opnå den kombination af Ohm-styrke og batterikraft, der gør at man opnår det man ønsker.

Du kan læse mere om hvordan du undgår at brænde din coil af her.

Lær om e cigaret tanken herunder

Utæt tank?

Er tanken utæt kan det skyldes fleres forskellige ting. De mest almindelige grunde til utætte tanke samt løsningsforslag til dette kan man læse om her: 

Dårlig coil

En af de mest almindelige grunde til, at en tank kan være utæt, skyldes en dårlig coil. Når coilen anvendes, forsvinder noget af sugeevnen i vattet med tiden, hvilket gør, at der kommer for meget væske igennem brænderen, og på sigt kan det medføre, at tanken bliver utæt. Problemet kan som regel løses ved at bruge en tykkere e-væske eller at skifte til en ny coil.

Er O-ringe og pakninger i orden?

I alle tanke findes der o-ringe eller pakninger som gør at tanken holder tæt. For at tanken bliver ved med at være tæt, er det vigtigt at pakningerne forbliver der. Hvis man gentagne gange spænder tanken for hårdt, kan pakningerne tage skade, så derfor er det vigtigt at tanken ikke spændes for hårdt. Derudover skal man være ekstra opmærksom, når man rengør sin tank, da pakningerne under rengøring nemt risikerer at falde af.

For meget e-væske

Det kan forekomme, at der kommer for meget væske ind i en ny brænder, specielt gælder det for tanke med top-fill. For at undgå dette er, at vende tanken på hovedet og lave et svirp mod vasken, så man ryster væsken ud. En anden måde kan være at skrue en anelse højere op for e-cigaretten i 2-3 sug, indtil den ikke ”snorkler” mere.

Overfyldning i tanken

Mange har tendens til at fylde tanken op med væske til maximum-stregen. På den måde kan der let blive fyldt for meget væske i, og samtidig risikeres det, at brænderen kommer under pres og lækker væske.

For lav effekt

Tanken kan også blive utæt, hvis man damper med lav effekt i længere tid. På de fleste coils er der anført på hvilke styrker de kører bedst.

Hvorfor vælge en tank med justerbart airflow?

Det er ikke alle tanke, som har indbygget AFC (Airflow Control = luftindtagskontrol). AFC giver brugeren mulighed for selv at bestemme, hvor meget luft man trækker ind igennem sin tank. AFC giver mange muligheder, hvis man har en e-cigaret med et variabelt mod. Jo højere man skruer op for styrken på sit MOD (Batteri device), jo mere luft skal der trækkes igennem coilen, for at kunne køle den ned efter man har dampet. Tommelfingerreglen for AFC er, jo mere luft man trækker igennem sin coil, desto mere damp kan man generere ud.

Luftskruen sidder enten i bunden eller i toppen og fungerer som en metalring udenom tanken, med enten huller eller en lang sprække i. Metal ringen skrues fra åben til luk og giver brugeren mulighed for at finde frem til en passende luftmængde. Sub-tanke har næsten altid justerbart airflow, da det er utrolig vigtigt at få kølet coilen ned, når man belaster den så meget, som man gør ved sub-ohm.

Meget damp, hvilket batteri?

Hvis man gerne vil have meget damp, skal man gå efter et e-cigaretbatteri, som kan justeres i volt, watt eller som er temperaturstyret.

Fordelen ved, at du kan justere på de forskellige parametre er, at man på den måde kan skrue op for styrken på batteriet så det giver mere effekt på coil/brænderen, som bliver varmere. 

Dog skal man være opmærksom på, at når man kommer op i de e-cigaretbatterier, som kan gå over 10 volt, skal man bruge en coil med lavere Ohm (evt. sub-ohm) for at dampen ikke bare kommer til at smage brændt.

En huskeregel er, at jo højere man kan skrue op på sit mod, jo lavere skal Ohm-styrken være for at få max damp.

Batterier og batterisikkerhed

Batterier og batterisikkerhed

Batterisikkerhed er noget alle bør sætte sig ind i, når de begynder at dampe. Der er flere aspekter af batterisikkerhed alt afhængigt af det apparat, man benytter sig af. Hvis man bruger en almindelig e-cigaret/startsæt/startkit eller lignende produkt, så er sikkerheden meget overskuelig, men jo større/kraftigere et produkt man bruger, jo flere regler omkring batterisikkerhed skal man have kendskab til. 

Hvis man følger anvisningerne omkring batterisikkerhed, er risikoen for en eksplosion nærmest ikke-eksisterende. 

Milliampere/mAh

Batteriet er den del, som sender strøm og signal til coilen, som så sørger for at e-væsken fordampes. Antallet af milliampere, eller mAh, indikerer hvor meget batterikapacitet dit batteri er på. Jo flere mAh batterier har, jo længere tids strømbrug holder det til. Når man vælger batteri, er det derfor væsentligt at have med i overvejelserne hvor meget strøm, og i hvor lang tid, man har brug for. Strømforbrug varierer naturligvis efter behov, alt efter forbrug. 

Tænd og sluk-funktion

De fleste e-cigaretter kan tændes og slukkes ved at klikke fem hurtige gange på aktiveringsknappen. Når man køber en ny e-cigaret, er den som regel låst/slukket. De fleste e-cigaretter låses som udgangspunkt op/tændes, ved at trykke fem gange hurtigt på aktiveringsknappen, og det samme gør sig gældende når man vil låse/slukke for e-cigaretten igen – det anbefales at slukke/låse for e-cigaretten hvis den skal opbevares i fx lommen eller i tasken.

Hvordan opbevares e-cigaretbatterier? 

Hvis et 18650 batteri ikke sidder i en oplader eller et e-cigaret MOD, hvordan skal man så håndtere det? Vi anbefaler, at man altid opbevarer sine batterier i et etui eller lignende, så polerne ikke kommer i kontakt med andre batterier eller metalgenstande såsom nøgler eller lignende, som kan forårsage skade på batteriet og i værste tilfælde kortslutte det.

For at undgå en eventuel kortslutning, kan man erhverve sig et batteri-etui. Disse etuier findes i flere forskellige design, størrelser og former, De findes som kasser, også kaldet ”hard box”, eller som silikone covers. 

Batterier til MODS

Batterier til MODS findes i flere forskellige størrelser; 18350, 18500, 18650 og 26650. Her er selve batteriet blottet, hvilket gør det sårbart for slag og andre skader.

Af sikkerhedsmæssige årsager anbefaler GEjSER ALTID, at du anvender et batteri-etui eller anden beskyttelse, når batteriet ikke sidder i MOD’et eller i en oplader. Uden opbevaringsbeskyttelse, er polerne blottet og hvis et stykke metal (halskæde, nøgler el.lign.) rammer begge poler, skabes et kredsløb. Hvis dette skulle ske, er risikoen for en eksplosion stor.

Alle eksterne batterier (til MODS) er pakket ind, ”wrappet”, i plastik, så kun polerne er blottede. Dette er en sikkerhedsforanstaltning fra fabrikantens side, så batteriet ikke er ét stort stykke blottet metal. Skulle det ske, at denne ”wrap” bliver beskadiget eller knækker delvist nogle steder, bør man udskifte sit batteri.

Sådan passer man på sine batterier

Som udgangspunkt gælder følgende for alle produkter:

- Hvis der er mulighed for det, så brug altid den lader, som følger med produktet

- Oplad altid batterier på en jævn og stabil overflade (et bord el.lign.)

- Sluk eller lås batteriet, når det ikke er i brug.

- Sørg for, at batteriet er i god stand og skift det ud om nødvendigt. Er man i tvivl kan du altid få en vurdering af sine batterier i en af vores butikker.

Regel nummer 1: Husk altid at slukke eller at låse batteriet når man lægger det i lommen eller i en taske, da der er risiko for, at e-cigaretten aktiveres uden man bemærker det. Hvis dette sker, risikerer man at batteriet bliver så varmt, at det smelter og cellerne i batteriet bliver ødelagt. Overophedede batterier kan forårsage person og/eller skade på tøj og andre ting, derfor er det ekstremt vigtigt at man passer rigtigt godt på sine batterier.

Undgå følgende:

- Undgå at batteri udsættes for sollys og/eller høj varme

- Undgå at udsætte batterier for kuldepåvirkning

- Undgå at udsætte batterier for vand

De fleste fejl opstår, når man lader sit batteri ligge i bilen i sommer- eller vinterperioden. Som forklaret ovenfor, så risikerer man, at batteriet smelter og bliver deformt, hvis det udsættes for ekstrem varme eller direkte sollys. Omvendt, hvis batteriet nedkøles, er der risiko for, at der samles dug eller kondens inde i batteriet, når det bliver aktiveret igen.

Sørg altid for, at dine batterier opbevares forsvarligt under hensyntagen til klimaet året rundt.

Læs mere om batterisikkerhed her

Batterier skal parres

Bruges et MOD med 2 eller flere batterier, SKAL disse lades og aflades sammen. Når et sæt batterier bliver brugt sammen, bliver dette sæt ”parret” - og man kan sammenligne det med, at blive gift på gammeldags manér. Det sæt må ikke skilles ad, da de skal følges sammen hele livet. Hvis ét af de 2 batterier går i stykker, SKAL begge batterier skiftes. Batterier slides nemlig under brug og så vil de ikke have samme afladning mere. Selvom man kan købe et batteri magen til det, man før har brugt, må dette heller ikke tages i brug sammen med det gamle batteri. Husk derfor ALTID at skifte et helt sæt batterier ad gangen. Det er ligesom, når man køber nye dæk til sin bil, hvor man skal skifte et par ad gangen.

Hvis man bruger et MOD med 3 batterier og det éne af de 3 batterier går i stykker efter noget tid, så kan de resterende 2 batterier stadig bruges sammen i et MOD til 2 batterier. Dette kan lade sig gøre, da disse batterier stadig er parrede og har haft samme opladning og afladning i deres levetid. Det samme gør sig gældende, hvis man har et MOD med 2 batterier, og det ene går i stykker, så kan det sidste batteri stadig bruges i et MOD, der kun skal bruge ét batteri.

4 Hurtige om mods

1) Hvad er et MOD?

MOD står for ”modified device”, og er, som udgangspunkt, den batteridel, der sidder under e-cigarettens tank. Denne del kan både styre batteriet, temperaturen og dampen på e-cigaretten. MODs kan både være med indbyggede batterier og eksterne batterier, der skal tilkøbes. MODs findes derfor i mange forskellige former og farver, og derfor kræver det mange overvejelser at vælge den rigtige MOD.

2) Er MODs bedst med indbyggede eller eksterne batterier?

Om du skal vælge en MOD med indbygget eller eksternt batteri, afhænger af, om du vil have en handy MOD eller en MOD, der kan holde strøm. MODs med eksternt batteri er oftest større, men har til gengæld en længere batterilevetid, da du kan skifte mellem batterierne. Et MOD med indbygget batteri er derfor mindre og mere handy, men skal oplades oftere.

3) Hvordan styrer jeg et MOD?

De forskellige MODs kan styres med enten touchskærm, display eller knapper. Derudover bruger de Watt-styring, hvilket kræver en coil, der er lavet af enten kanthal, rustfrit stål eller nichrome. Watt-styring er nemt at bruge, da du bare skruer højere op, hvis du ønsker mere damp. Herefter regner MOD’et selv ud, hvor mange volt den skal arbejde med.

4) Hvorfor er MODs vigtige?

MODs er blandt andet med til at beskytte e-cigarettens batteri, så både kortslutninger og eksplosioner i batteriet forhindres. Deruodver beskytter MODs blandt andet mod sollys, som kan forårsage temperatursvingninger, og er samtidig med til at øge batteriets holdbarhed og levetid. 



Tilbehør til din e-cigaret

Der findes flere muligheder indenfor for tilpasning af sin e-cigaret. 

Opladere til batterier og e-cigaretter

Der findes et bredt udvalg af opladere. Eksempelvis findes der nogle special-opladere, som bruges for at opnå den bedste og mest effektive opladning af batteriet. Disse findes både til vægstik og til USB-stik. Der findes ligeledes opladere, der gør det muligt at oplade sine batterier i bilen. Af sikkerhedsmæssige årsager bør man overveje at bruge batterier og oplader fra samme mærke og producent, da risikoen for kortslutning af produkterne ellers kan være større.

Opbevaring og beskyttelse

I sommervarmen er batterier især udfordret. Når batterier udsættes for høj varme, begynder lithiumbatterier at oxidere ved omkring 45 grader, hvilket altså kan betyde, at batteriernes levetid reduceres. Det kan være, at du har oplevet at du oplader dit batteri oftere og oftere, og dette skyldes altså at den kemiske balance i batteriet er blevet forstyrret. Hvis batterierne udsættes for temperaturer på omkring de 45 grader, kan det medføre overophedning og batteriet kan dermed ventilere. Batterier har som meget andet elektronisk udstyr, ikke godt af for høj varme. Derfor er det vigtigt at beskytte sine batterier ordentligt fx med et etui og være opmærksom på høje temperaturer, samt undgå kortslutninger ved at skille batteriets poler ad fra ledende materialer (heriblandt metal.)

Af sikkerhedsmæssige årsager bør e-cigaretter og løse batterier opbevares forsvarligt for at undgå kortslutning og overophedning. 

Standere til e-cigaretter

En stander er en holder, hvor man kan ”parkere” sin e-cigaret. Det er et stykke tilbehør hvori man kan placere sin e-cigaret, så den kan opbevares lodret. Ved at holde sin e-cigaret lodret er der mindre risiko for spild af e-væske, og samtidig sørger standeren for, at coilen konstant er vædet med e-væske. Man kan finde forskellige holdere i forskellige materialer, dog er det ikke alle e-cigaretter, der findes standere til, så spørg i den lokale GEjSER-butik, eller skriv til os hvis du er i tvivl.

Halskæder og keyhangers til e-cigaretter

Der kan ligeledes købes halskæder/keyhangere til e-cigaretter så man kan bære dem om halsen. Vi har halskæder i læder og nylon i forskellige farver. Ikke alle batterier er egnede til at have i bukselommen, og derfor kan en keyhanger være en optimal beskyttelse og opbevaring e-cigaretten.

Mundstykker og drip tips

Ét af de oftest købte stykker tilbehør til e-cigaretter er mundstykker (også kaldt drip tips), og disse fås også i forskellige varianter. Med forskellige mundstykker i forskellige farver, kan man hurtigt ændre udseendet på sin e-cigaret. Det er vigtigt, at man er opmærksom på at købe et mundstykke, der passer til sit udstyr, da man ellers kan risikere at købe et, som man ikke kan bruge.